Beeldzorg voor mensen met de ziekte van Huntington
Expertisecentrum Huntington Topaz Overduin in Katwijk werkt met een besloten platform waarmee behandelaren contact onderhouden met cliënten met de ziekte van Huntington en/of hun mantelzorgers. 26 thuiswonende cliënten maken naar tevredenheid gebruik van dit beeldzorgsysteem. Het versterkt het contact en is ondersteunend aan de zorg. Samen met het openbare www.huntingtonplein.nl draagt deze beeldzorg bij aan behoud van regie en verantwoordelijkheid over de eigen gezondheid en behandeling.
Naast de reguliere zorg en behandeling thuis, ontwikkelt Topaz nieuwe manieren van ondersteuning en zorg voor mensen thuis. Bijvoorbeeld met behulp van technologie. IQare is zo’n technisch hulpmiddel. Cliënten hebben thuis een stevig, staand beeldscherm dat ze door middel van touchscreen met simpele iconen kunnen bedienen. Hierop onderhouden ze wekelijks beeldcontact met de maatschappelijk werker van Topaz, hebben ze een gezamenlijke agenda met hun zorgverleners, kunnen ze instructiefilms afspelen, videoboodschappen versturen, ontspanningsoefeningen doen en spelletjes spelen. Ook kunnen ze het systeem gebruiken om contact te onderhouden met naasten of mantelzorgers op afstand.
Gezichtsuitdrukking
Het grootste voordeel dat cliënten noemen, is dat zij zich door het beeldscherm beter uit kunnen drukken. Zo vertelt een van de cliënten: “Praten is soms best lastig. Maar voor het beeldscherm kan ik met gebaren en mijn gezicht veel beter duidelijk maken wat ik bedoel.” Joan Kleiterp, maatschappelijk werkster, vult aan: “Daarnaast kunnen we zo ook hun emoties zien en we krijgen een indruk hoe het fysiek met de cliënt gaat. Bijvoorbeeld of iemand er moe of wit uitziet. Zo kunnen we eerder signalen opmerken, waardoor het meteen ook een preventieve werking heeft.”
Dichtbij op afstand
Topaz Overduin heeft het beeldzorgsysteem samen met een paar cliënten ingevoerd en doorontwikkeld. Dat bleek in het begin nog best lastig. Coördinator Jesseke de Man licht toe: “Soms haperde de techniek. En cliënten en behandelaren moeten ook wel wennen aan deze nieuwe vorm van contact. De meerwaarde moet door het gebruik blijken. Je moet dingen soms gewoon uitproberen om te kijken of het werkt.” Inmiddels zijn de meeste opstartproblemen verholpen en zijn de cliënten die gebruikmaken van het beeldzorgsysteem tevreden. Joan Kleiterp: “We hebben nu wekelijks contact met de cliënten, zonder dat het belastend voor hen is. Ze hoeven de deur namelijk niet meer uit. Door de symptomen die horen bij het ziektebeeld is dat namelijk juist vaak zwaar voor hen. We zien en spreken elkaar dus veel vaker dan voorheen. Daardoor bouwen we ook een hechtere band op met de cliënten.”
Meer informatie
Op dit moment is het beeldzorgsysteem nog kosteloos voor thuiswonende cliënten van Topaz Overduin. Het wordt vergoed vanuit een subsidie van het Zorg Ondersteuningsfonds.
Wilt u meer weten over dit beeldzorgsysteem, dan kunt u contact opnemen met de maatschappelijk werkers Huntington van Topaz Overduin via het Serviceloket Huntington. Dit is op werkdagen telefonisch bereikbaar via telefoonnummer 06 10243400 of e-mailadres serviceloket@ketenzorghuntington.nl.